Nakenchock

2.22.2007

Ett insnöat begrepp

Förklaring: ett tillstånd som uppstår när det snöar i södra Sverige

"Så här mycket snö har jag inte sett sedan jag var liten", berättar någon som varit ute och tultat i Skåne. Okej då, Vägverket säger att det var det värsta snöovädret på 30 år och då var det säkert kaos. Men allting är relativt.

Jag kommer ihåg då jag stod på Drottningtorget i Göteborg en kväll för tre-fyra år sedan. Jag väntade på spårvagnen. Men "all spårvägstrafik är för närvarande inställd på grund av snökaoset". Och, ja, det stod verkligen "snökaoset". På marken låg en centimeter snöflingor och trotsigt kramade varandra för att inte smälta. Om det hade funnits tillräckligt mycket snö för att göra en boll hade jag gärna kastat den på skylten i väntan på att vagnen skulle dyka upp.

Och varför är det alltid just snökaos? Varför inte en snöchock, stormkaos, döds-is-attack eller våldsvinter?

Liknande ord: snöoväder

Exempel:

4 kommentarer:

Andrea sa...

Konstruerar man ett färdmedel som inte tål lite snö eller is i spåren får man skylla sig själv.

Ja. Jag bor i Göteborg.

Anonym sa...

Jag bor i Skåne, men känner mig bara lite lagom snöchockad. Jag tänker att samma väder i en annan del av Sverige kanske hade frammanat respons i form av... "ah, nu går vi in och tar oss en kopp kaffe".

Rolig, tänkvärd och ordsäker blogg, det här! Ska hålla koll på.

Unknown sa...

Herregud. Det var ju knappt en enda skåning som tog sig till jobb, som det heter. Tänk vad tio centimeter snö kan ställa till med. Det hela resulterar i Sydsvenskan vill ha läsarnas kommentarer "MEJLA: Hur gör din arbetsgivare med snölönen?"

Måste nog flytta norrut.

Anonym sa...

Begreppet insnöad och snökaos finns inte ens i en Norrlännings vokabulär.Erkännas kan att vi fundersamt lyssnar till medias sändningar när "kaoset" i södra Sverige råder, diskuterar lite om varför dom inte kan köra bil.."sen tar vi en kopp kaffe"...röjer lite snö och kör ungarna till skidbacken!